> Strony informacyjne > Encyklopedia

Encyklopedia

Norma VW:


VW 500 00- Oleje lekkiego biegu do silników benzynowych i wolno ssących  silników Diesla. Wyłącznie oleje klasy SAE 0W-XX, 5W-XX i 10W-XX. Po 10/91 oleje XX>40 nie są już uwzględniane.

VW 501 01- Konwencjonalne oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu bez właściwości oleju lekkiego biegu do silników benzynowych i wolno ssących silników Diesla.

VW 502 00- Oleje lekkiego biegu do silników benzynowych pracujących w trudnych warunkach.

VW 503 00- Norma dla silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 30 000 km, 2 lata). Przewyższa wymagania 502 00 (HTHS 2,9 mPas).

VW 503 01- Norma dla olejów do doładowanych silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV, np. Audi S3, TT; HTHS>3,5 mPas).

VW 504 00- Nowa norma dla pojazdów z systemem Longlife. Do silników benzynowych i Diesla łącznie z silnikami Diesla wyposażonymi w filtry cząstek stałych bez dodatku paliwa.

VW 505 00 - Wielosezonowy olej silnikowy do silników Diesla z i bez turbo doładowania.

VW 505 01- Wielosezonowy olej silnikowy specjalnie dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami.

VW 506 00- Norma do silników Diesla z przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 50 000 km, 2 lata, HTHS 2,9 mPas).

VW 506 01- Norma dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami z przedłużonym okresem między wymianami (WIV).

VW 507 00- Nowa norma VW dla pojazdów z systemem Longlife. Do silników benzynowych, silników Diesla, łącznie z silnikami Diesla z systemem cząstek stałych bez dodatku paliwa.

 

 

Co to są oleje?


Substancje zmniejszające tarcie między powierzchniami przedmiotów, które stykając się z sobą tymi powierzchniami jednocześnie poruszają się względem siebie. Działają na zasadzie wniknięcia           w szczelinę pomiędzy tymi powierzchniami i utworzenia tam warstwy poślizgowej poprzez całkowite odseparowanie od siebie tych powierzchni. Głównymi składnikami olei silnikowych są frakcje pochodzące   z destylacji ropy naftowej.

 

Wymagania stawiane olejom silnikowym:


Chcąc określić wymagania stawiane olejom silnikowym należy przyjrzeć się warunkom, na jakie   są one narażone w nowoczesnych silnikach spalinowych, a mianowicie:


- przeciętny silnik wykonuje około 50 milionów obrotów rocznie,

- tłok przebywa drogę około 10 000 km rocznie,

- temperatura spalania dochodzi do 2 000 C,

- siła przenoszona przez tłok wynosi około 20 000 N.

 

W tych warunkach dobry olej silnikowy powinien spełniać następujące wymagania:


- obniżać do minimum zużycie powierzchni współpracujących,

- zapewnić łatwy rozruch zimnego silnika, szczególnie w okresie zimowym,

- skutecznie chłodzić silnik,

- uszczelniać luzy głównie między tłokiem i gładzią cylindrową,

- zachowywać trwałość chemiczną w warunkach użytkowania,

- nie wytwarzać nadmiernej ilości osadów, zależnych od odporności na utlenianie,

- nie działać korodująco na części silnika,

- nie zawierać zanieczyszczeń, ani wody.

 

Norma BMW:


Spezialol- Oleje silnikowe do silników benzynowych sprzed 1998r., lub silników Diesla.

Longlife-98- Oleje silnikowe do silników benzynowych, rok budowy - od roku 1998.

Longlife-01Oleje silnikowe do silników benzynowych, rok budowy - od września 2001.

Longlife-01 FEOleje silnikowe do określonych silników benzynowy, rok budowy od 2001.

Longlife-04Oleje silnikowe dla określonych silników, rok budowy od 2004.

 

Norma Mercedes-Benz:


MB 228.1- Oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu do doładowanych silników Diesla.

MB 228.3Oleje silnikowe SHPD do wysoko-doładowanych silników Diesla, wydłużony okres wymiany oleju do 45 000km.

MB 228.5- Oleje silnikowe UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) do wysoko-doładowanych silników Diesla, wydłużone okresy wymiany oleju w Light Duty do 45 000km. W klasie Heavy Dyty możliwy jest okres wymiany oleju do 160 000km.

MB 228.51Oleje silnikowe UHPD wg MB 228.5 ze szczególnymi wymaganiami dotyczącymi filtra cząstek stałych do silników Euro IV.

MB 229.1Oleje silnikowe do samochodów osobowych (silniki benzynowe i Diesla). Podwyższone wymagania w stosunku do ACEA A2-96/A3-96 i B2-96/B3-96.

MB 229.3Oleje silnikowe do samochodów osobowych.

MB 229.31- Oleje silnikowe do samochodów osobowych z filtrem cząstek stałych(silniki Diesla)

MB 229.5- Oleje silnikowe do samochodów osobowych z wydłużonymi okresami wymiany olejów (20 000km) ,

 

Norma OPEL:


GM-LL-A-025- Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi.

GM-LL-B-025- Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami Diesla, energooszczędne.

 

Norma FORD WSS-M2C:


912-A1- Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i silnikami Diesla, poza 1,9 TDI Diesel (Ford Galaxy) i 1,4 TDCI(Ford Fiesta)

913-A- Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i silnikami Diesla, poza 1,9 TDI Diesel (Ford Galaxy) i 1,4 TDCI (Ford Fiesta).

913-B- Oleje silnikowe do silników 1,4 TDCI(Ford Fiesta).

917-A- Oleje silnikowe do silników Diesla 1,9 TDI (Ford Galaxy)

 

Klasyfikacja ACEA :

 

Silniki Benzynowe:

 

A1- Kategoria olejów silnikowych energooszczędnych ze szczególnie niską lepkością (HTHS < 3,5 mPas). Preferowane klasy lepkości: XW-30 i XW-20.

A2- Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu.

A3- Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu o wyższych wymaganiach niż A2. Przewyższa ACEA A2 w odniesieniu do Noack (straty przy odprowadzaniu ), czystości tłoka i odporności na utlenianie.

A5- Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu. Odpowiada ACEA A3, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa >2,5%

 

Silniki Diesla w samochodach osobowych:

 

B1- Kategoria energooszczędnych olejów silnikowych ze szczególnie niską lepkością HTS (odpowiednio A1)

B2- Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu.

B3- Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu. Przewyższa ACEA B2 odniesieniu do ścierania krzywek, czystości tłoka i stabilności lepkościowej przy zanieczyszczeniu sadzą.

B4- Nowa kategoria. Oleje do silników DIESLA z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI).

B5- Odpowiada ACEA B4, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa >2,5% 

C1- Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych     z filtrem cząstek stałych . Zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,5%. Z obniżonym HTHS(Ford)

C2- Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych     z filtrem cząstek stałych. Zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,8% . Z HTHS > 2,9 mPas(PEUGEOT).

C3- Nowa klasyfikacja (od10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych. Zawartość popiołów siarczanowych maks. 0,8%.  Z HTHS > 3,5 mPas (DaimlerChrysler i BMW).

 

 

Klasyfikacja jakościowa API

 

Jakość oleju silnikowego określa się w klasyfikacji API na drodze odpowiednio określonych testów, podczas których bada się m .in. zużycie i czystość  gładzi cylindrów , pierścieni tłokowych, łożysk i zaworów, jak również gromadzenie się zanieczyszczeń oraz stopień występowania korozji i utlenienia oleju. Należy zwrócić uwag na to, że klasyfikacja API uwzględnia wyłącznie podstawowe parametry oleju.

 

W przypadku silników benzynowych kolejna litera po literze S określa klasę jakości i warunki eksploatacji oleju w sposób następujący:


SA do SG – dotyczy głównie samochodów wyprodukowanych przed rokiem 1993.

SH- bardzo ściśle określone i kontrolowane procedury testowania sprawiają, że jest to klasa w sposób istotny bardziej wymagająca od SG. Dotyczy głównie silników stosowanych w samochodach wyprodukowanych przed rokiem 1996.

SJ- wymaga mniejszego parowania i niższej zawartości fosforu. Dotyczy silników samochodów wyprodukowanych przed rokiem 2001.

SL- większe ograniczenia dla osadów związanych z eksploatacją w wysokich temperaturach i dla zużycia oleju . Niektóre z olejów należących do tej klasy mogą też odpowiadać standardom oszczędności paliwa ISLAC GF-3 . Dotyczy silników samochodów wyprodukowanych przed rokiem 2004.

SM– klasa wprowadzona w 2004 roku. Wymaga lepszych parametrów odporności na utlenianie, zapobieganie osadzaniu się zanieczyszczeń i lepszej wydajności smarowania w niskich temperaturach podczas całego okresu użytkowania. Niektóre z olejów tej grupy mogą też spełniać  standardy oszczędności paliwa ILSAC GF-4.

 

Do silników benzynowych można używać oleju o wyższej klasie jakości API od tej, którą rekomenduje producent. Ostrożność jest wskazana w przypadku „oldtimerów”, pojazdów zabytkowych, których materiały mogą być niekompatybilne z chemią nowoczesnych olejów.

W przypadku silników Diesla kolejna po literze C litera określa klasę jakości i warunki eksploatacji oleju     w sposób następujący:


CC- do lekkich silników wysokoprężnych. Zawiera dodatki do oleju zapobiegające zbieraniu się osadów i zanieczyszczeń tworzących się podczas pracy w wysokiej temperaturze oraz rdzy.

CD– do mocno obciążonych i eksploatowanych, czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zawiera skuteczne dodatki do oleju, zapobiegające ścieraniu, zbieraniu się osadów i rdzy przy korzystaniu z paliw     o różnej jakości .

CE– spełnia wymagania obowiązujące niższe klasy, a ponadto doskonale sprawdza się w warunkach, w których silnik jest zmuszony pracować na niskich obrotach przy wyjątkowo dużym obciążeniu lub na wysokich obrotach i przy dużym obciążeniu.

CF-4 – przewyższa parametry CE pod względem zużycia i zanieczyszczeń tłoków.

CF– zastępuje klasę CD. Do silników , w których korzysta się z „zasiarczonego” paliwa.

CG-4– klasa wprowadzona w 1998 roku. Do silników amerykańskich, emitujących niewielką ilość toksycznych spalin, zaprojektowanych zgodnie z wymogami emisji spalin z roku 2004.W szcz ególności nadaje się do silników, w których zastosowano układ recyrkulacji spalin (EGR). Zastępuje klasy CF, CE i CF-4, CG-4 i CH-4.

CJ-4– najnowsza klasa wprowadzona pod koniec 2006 roku z przeznaczeniem do smarowania silników Diesla o podwyższonej czystości spalin, wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPS) lub układ recyrkulacji spalin (EGR) i przy stosowaniu paliwa o najniższej zawartości siarki (ULSD–Ultra Low Sulphur Diesel)– poniżej  15 ppm W przypadku paliwa o wyższej zawartości siarki zaleca się skracanie okresu wymiany oleju.